اهمیت یهود در طول تاریخ بشری از زمان اشغال سرزمین فلسطین تاکنون بدین لحاظ است که این قوم تاثیر بسیاری در تاریخ تفکر و اندیشه بشر داشتند آنان این نقش تاثیر گذار را عمدتا حول محور یک پدیده بسیار مهم تاریخی ایفا نمودند و آن تحریف و انحراف از مسیر الهی است.

گروه فرهنگی مشرق - تاریخ بشر از ابتدا محل ظهور و سقوط اقوام و نژادهای گوناگونی بود که هنوز توانایی شناخت بسیاری از آنان را نداریم.تمدن ها ظهور می کنند و پس از گذران عصر طلایی خود سقوط می کنند و از صفحه تاریخ محو می شوند و این قاعده تاریخ است،برخی مواقع تمدنی به چنان قدرت و اعتلایی دست می یابد که گمان می کنیم هیچ عاملی در تضعیف و در نتیجه سقوط آن موثر نخواهد بود اما تاریخ گواه انحطاط و انقراض آنها می باشد.در این میان قومی در تاریخ ظهور نمود که حیات متفاوتی را تا هم اکنون گذراند به تعبیر ویل دورانت قدمتی به اندازه تاریخ دارد و ممکن است تا زمانی که تمدن برقرار است در جهان باقی بمانند و این قوم "یهود" است.اهمیت یهود در طول تاریخ بشری از آن زمان که سرزمین فلسطین به وسیله آنان اشغال شد تا هم اکنون بدین لحاظ است که این قوم تاثیر بسیاری در تاریخ تفکر و اندیشه بشر داشتند آنان این نقش تاثیر گذار را عمدتا حول محور یک پدیده بسیار مهم تاریخی ایفا نمودند و آن تحریف و انحراف از مسیر الهی است که مقصود خود از این مدعا را بیان خواهیم نمود.

قوم بنی اسرائیل را قبایل بیابان گرد و بی مسکنی می دانند که قریب به نیم قرن به بیابان گردی مشغول بودند.بنی اسرائیل مشتمل از دوازده قوم است که به آن اسباط دوازده گانه نیز گفته می شود این اقوام در ابتدا هیچ حاکم و پادشاهی نداشتند اما پدر هر قبیله نقش تعیین کننده و حکم رئیس قبیله را می داشت.آیین بنی اسرائیل از ابتدا پرستش برخی عناصر طبیعت و همچنین جانورانی همچون مار بود زمانی که احتمالا رامسس دوم پس از لشکرکشی به فلسطین این قوم را به مصر آورد تحت تاثیر آیین های کهن و رازآلود مصری این قوم گاو پرست شدن و آن زمان که موسی کلیم الله این قوم را برگزید آنان تحت تاثیر همین آیین، پرستش گوساله را ترجیح دادند.

سرزمین موعود چگونه اشغال شد؟


بنی اسرائیل اقوام جنگجو و گرسنه ای بودند که سرزمین کنعانیان را پر از نعمت دیدند و آن را به وحشیانه ترین شکل اشغال نمودند در خصوص قدمت سرزمین کنعان و تاریخ فلسطین گفته های بسیاری از سوی مورخان مطرح است ویل دورانت با استناد به بقایای دوره نئاندرتال از نواحی مجاور دریای جلیل و پنج استخوانبندی نئاندرتال که به تازگی در غاری نزدیک حیفا کشف شده است قدمت چهل هزار سال پیش از میلاد مسیح (ع) را که مختص فرهنگ موستری ست برای این سرزمین در نظر می گیرد.

یهودیان خود چنین اعتقاد داشتند که ملت ابراهیم از شهر اور،واقع در سومر مهاجرت کرده و در حوال دو هزار و دویست پیش از موسی (ع) در فلسطین مستقر شدند.سرزمین فلسطین اراضی پر نعمت و مناسبی ست که تمدن های اشغال گر مختلفی همچون مصر باستان همیشه سودای تصرف و غارت آن را در سر داشتند.آن زمان که بنی اسرائیل بر کنعانیان هجوم برد تاریخ شاهد استیلای عبرانیان بر سرزمین موعود بود.هجوم بنی اسرائیل به سرزمین آنچنان وحشیانه بود که مطابق کتب تاریخی،به دستور جدعون (یکی از سران قبایل) صد و بیست هزار مرد به یکباره قتل و عام شدند و زنان نیز به بردگی درآمدند.

وجود جنگ و تهدید های فراوان از جانب حکومت های همسایه موجب شد تا بنی اسرائیل پادشاهی بر گزیند.شائول که ساکن جلعاد بود اولین پادشاه بنی اسرائیل است که گویا کمر به قتل داوود نبی نیز بسته یود اما هنگامی که در جنگ با فلسطین قصد فرار داشت توسط قوم خویش گردن زده شد و پس از آن بود که داوود نبی که پس از کشتن جالوت (که بنا بر نظر ابن خلدون از کنعانیان بود) محبوب یوناتان از اشخاص مهم بنی اسرائیل شد و سلسله بعدی پادشاهی را تشکیل داد.وضعیت اقتصادی اسرائیل در زمان پادشاهی سلیمان نبی به دلیل قرار داشتن در مسیر بازرگانی بسیار پر رونق بود به طوری که طلا و نقره به وفور یافت می شد.

انشعاب قبایل بنی اسرائیل به خصوص "یهودا" در حوالی سالهای 928 پیش از میلاد رخداد مهمی در تاریخ یهودیت است.دکتر عبدالله شهبازی در مجلد نخستین کتاب ارزشمند "زرسالاران" توضیحات مبسوطی در این خصوص ارائه نموده است.پس از این سال بنی اسرائیل به یک دولت شمالی متشکل از ده قبیله به رهبری قبیله افرائیم و خاندان یوسف و دیگری دولتی که متشکل از قبایل یهودا و بنیامین بود ،تقسیم شد.پس از این است که ناآرامی حاصل نزاع این دو دولت آشکار می گردد،سامریه مرکز دولت افرائیم و اروشلیم مرکز دولت یهود شد و این چنین سیطره شوم یهود بر سرزمین بیت المقدس آغاز گردید.در سال 732 پیش از میلاد دولت افرائیم توسط آشور و با توطئه یهود ویران و به بردگی گرفته شد.

کتاب تورات در گذر تاریخی خود دچار تحریفات فراوانی گردید که سنت های انحرافی مختلفی مانند سبط یهود در آن نفوذ یافت،نظر ویل دورانت در این باره خلاصه مفیدی از انواع تحریفات وارد آمده به این کتاب را نمایان می سازد، وی  می نویسد:

"اندیشمندان بر این قول معتقدند که قدیمی ترین جزء از اسفار تورات دو داستان متشابه و مجزاست که در "سفر پیدایش" آمده و آن ها را با اشارات J و E از یکدیگر تمیز می گذارند،چه در یکی از آن دو داستان های مخصوص یهوه یاد می شود و در دیگری از آفریدگاری به نام الوهیم،این دانشمندان چنان عقیده دارند که داستان های مخصوص یهوه در یهودا و داستان های مخصوص به الوهیم در افرائیم نوشته شده و پس از سقوط سامره آن دو دسته داستان ها را با یکدیگر مخلوط کرده و از آن داستان واحدی ساخته اند، عنصر سوم که با علامت D نمایش داده می شود و متضمن شریعت تثنیه است ظاهرا به وسیله نویسنده یا نویسندگانی دیگر نوشته شده.عنصر چهارم  P از قسمت هائی تشکیل می شود که کاهنان بعدها نوشته و آن را الحاق کرده اند.این قسمت شریعت کاهنان ظاهرا قسمت اصلی کتاب شریعت را تشکیل می دهد که عزرا آن را منتشر ساخته است.چنان به نظر می رسد که در حوالی سال 300 ق. م این چهار قسمت به همان صورت که فعلا دارد در آمد."


سرزمین موعود چگونه اشغال شد؟


پس از این تفکیک تا حدودی ریشه های نخستین یهودیت آشکار شد حال در خصوص نفوذ این جمعیت باید بدانیم که تمدن های کهن شرقی به ویژه خاور نزدیک هر یک شاهد نفوذ اندیشه های راز آمیز یهودیت بودند آمیختگی آیین ها و عرفان های یهودی با باورهای مختلف شرق کهن و همچنین یونان باستان ویژگی بسیار پررنگ و قابل توجه ایست به عنوان مثال اسطوره یهودی و تلمودی آفرینش که انسان را موجودی پیوسته از دو جنس می دانست در یونان باستان به طور مثال در اندیشه آریستوفان نفوذ فراوان یافت و حتی در اساطیر آفرینش یونانی که افلاطون در رساله "مهمانی" از آن سخن می گوید جلوه قابل توجه ای داشت،مشخص نیست که نفوذ فرهنگی - اسطوره ای از چه طریق بوده است اگر ردپای سفر افلاطون ،طالس و فیثاغوریث را به تمدن مصر که تا حدودی با بنی اسرائیل در آمیخته بود بیابیم شاید بتوانیم  بر این پدیده آگاهی بیابیم.تمدن بابل نیز یکی از مراکز آمیختگی یهودیت با باورهای راز آمیز و منحط بابلی بود علاقه یهودیان به سرزمین بابل تا بدین حد بود که پس از فتح آن توسط سپاهیان کوروش (اگر روایات تاریخی هرودوت و گزنوفان - که بدون شک آمیخته با افسانه پردازی و دروغ است- در خصوص وجود شخصی به نام کوروش را بپذیریم) بسیاری از این یهودیان به اجبار به سرزمین اشغالی بازگشتند.

 تحریف دین الهی موسی کلیم الله اولین دستاورد یهودیت بود و تحریف دین الهی عیسی (ع) دومین دستاورد آنان.نفوذ تصوف های آمیخته با شرک در بیزانس که مهمترین پایگاه مسیحیت بود موجب ظهور انواع انحرافات در فلسفه مسیحی شده به طور که آن را مبدل به آیینی التقاطی نمود که عرفان کابالا و گنوسی نمونه بارز آن است اما بحث در این باره را  به مقاله دیگری موکول می کنیم.


مسعود قدیمی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 9
  • محمد ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    مقاله پراکنده و بی رفرنسی مثل این از سایت مشرق بعیده! مخصوصا که روایتش با تاریخ و قرآن هماهنگی کافی را ندارد.
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    1 0
    یعنی میخواهی بگی کوروش الکی بوده؟؟؟؟؟ جمع کن این بن وبساط رو..... کوروش پدر ایران
  • ایران ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    1 0
    رعایت اخلاق باید مهمترین خصوصیت یک نویسنده باشد شما حق ندارید برای القای نظر خود ، کوروش کبیر را افسانه قلمداد کنید تا به نتیجه مورد نظر خودتان برسید بهتر است در این شب های مبارک توبه کنید و اینقدر به بیراهه نروید.
  • ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    1 0
    مقاله ای چند پاره و بدون رعایت زمان بندی تاریخی به طور درهم وقایع را تعریف کرده است که باعث گیج شدن ودرک نادرست خواننده از مطالب میشود
  • ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    1 0
    چرا كوروش را زير سوال برديد؟ چرا؟
  • ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    آقای محمد،لطفا بفرمائید کجای آن با قرآن هماهنگی کافی نداره؟ رفرنس ها داخل مقاله ذکر شده
  • ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    چیش با تاریخ هماهنگ نیست؟
  • ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    چکیده خوب و مفیدی بود
  • راقم مقاله ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    آقای محمد ممنون از شرکت در بحث در خصوص رفرنس، به نظر حقیر تاریخ تمدن ویل دورانت اثری معتبر و مرجع است که خود بر گرفته از سال ها تحقیق و پژوهش ویل دورانت در کتیبه های تاریخی و کتب تاریخ نویسانی چون هرودوت ،گزنوفانس و...می باشد این کتاب مرجع بنده بود اما تنها در بازگویی وقایع تاریخی و نه در تحلیل آن،کتاب "زرسالاران" عبدالله شهبازی و تاریج جامع ادیان نیز آثاری ارزشمند است که به آنها رجوع کرده ام.در خصوص عدم انطباق مقاله فوق با منابع تاریخی و قرآن که مورد ادعا شماست لطفا دلایلتان را ذکر کنید.
  • موحد ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    شاید کمی از مطالب نادرست باشن ولی بهتر بود منابع مطالب رو از خود عهد قدیم هم ذکر میکردین
  • ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    کا ملا هم منطقی بود شما مطالعاتت را بیشتر کن ببین چقدر گفته ها با واقعیت نزدیک است
  • ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    1 0
    اگر وجود شخصی به نام کوروش را بپذیریم؟؟؟ اره اصلت کوروشی وجود نداشته! اون منشور گلی رو هم یهودیا ساختن. داریوشی هم وجود نداشته اون کتیبه بیستون که داریوش خودشو معرفی میکنه و شجره نامشو میگه دروغکیه اونم یهودیا ساختن. تاریخ نویسانی همچون هرودوت و گزنفون هم وجود نداشتن اون کتابا رو هم یهودیا نوشتن. اصلا تخت جمشیدم دروغکیه.ساسله هخامنشیان وجود نداشته. اریو برزن و یاران وفادارش هم الکی میگن مظلومانه شهید شدن.اصلا ایرانی وجود نداشته ایران ۳۶ساله که به وجود اومده. فقط چیزایی که شما بهش اعتقاد دارید راستکیه. تاریخ های عربی راستکیه. انقدر از تحریف یهودیان حرف نزنید چون شما خودتون بزرگترین تحریف گرهایید. مرگ بر هر چی افراطیه.خداوند ریشه افراطو از روی زمین برداره صلوات. کل این مزخرفات بدون مدرک و استناد رو نوشتی تا فقط بگی کوروش وجود نداشته. ویل دورانت راست میگه ولی پدر تاریخ و تاریخنویسان بزرگ و منشور و اثار به جای مانده دروغ میگن. همین ویل پورانتی که تو این مقاله مزخرف بهش استناد کردید کوچکتربن شکی به وجود کوروش نداذه.
  • بیژن ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    0 0
    به نام حق. اقا مسعود رهبر این قوم گرسنه در حمله وحشیانه به کنعان حضرت یوشع نبی بوده.
  • emad ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    1 0
    واقعن از شرق بابت این موضوع تعجب مینم مخصوصا از اون جمله که نوشته اگر کوروشی باشه اقای نویسنده شما یا بیسوادی یا کوری نمبینی یا شایدم ایرانی نباشی و گرنه چشماتو باز کنی میبینی نشونه ها شونو بدن کوروش کبیر پدر ایرانه و اگر اون نبود ایرانی هم نبود
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 0
    با این حساب یهود قبل از اعراب فلسطینی ساکن آن سرزمین بوده اند پس چرا می گوییم اشغالگر؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس